Autoportret u ogledalu
Alegorijska složenost slika koje kao odraz nastaju u ogledalu, pružaju neograničenu upotrebljivost i inspiraciju u književnosti. Ako je ogledalo čisto i sjajno, tada odražava jasnoću svesti i samospoznaje, zamagljeno sugeriše na izobličenje istine ili zablude, napuklo prenosi nesreću ili tragično polomljen identitet.
Ogledalo predstavlja slojevit simbol u umetnosti, filozofiji i književnosti. Ono nije samo predmet koji reflektuje stvarnost već portal između unutrašnjeg i spoljašnjeg sveta - alat za istraživanje identiteta i simbol istovremenog otkrivanja i skrivanja. Za umetnika ono postaje metafora za umetničku introspekciju, subjektivnost i prolaznost postojanja.
Kada umetnik stvara "autoportret u ogledalu" on ne slika svoju fizičku pojavu već se bavi pitanjima identiteta, samoanalize i prirode umetnosti.
U književnim žanrovima ogledalo odražava suprotstavljene teme stvarnosti i iluzije, logike i nereda kao i narcizma i samoprezira. U ogledalu vidimo odraz našeg prirodnog sveta koji može da prikazuje masku iza koje se krije onostrano drugo zastrašujuće carstvo. Ovi složeni i magični aspekti ogledala nastavljaju da ga čine neodoljivim i dirljivim simbolom netaknutog identiteta u delima fantazije i fikcije.
Ogledalo umnožava svetove i simbolički stvara rastojanja između njih. Ono je scenski prostor unutar scenskog prostora. Svet u koji se ne može preći ali u koji se neprestano zaviruje. To je mesto gde nastaju autoportreti prolaznosti i odrazi proteklog vremena, gde gledamo sebe, obrise svoga lica, a vidimo drugoga.
Autoportret u ogledalu često ukazuje na raskorak između subjektivne i objektivne realnosti, što se dodatno naglašava kroz stilizaciju i interpretaciju lika. Umetnik u ogledalu može videti svoju prošlost, budućnost, skrivene ličnosti ili fantazije...
OGLEDALO
Bio je slab, mali i progonjen.
Živeo je u strahu.
Stalno je bežao i sanjao.
Silno je želeo da odraste —
toliko silno da je godinama,
svako veče pred spavanje,
gledajući se u ogledalo,
pričao samom sebi priče
u kojima je glavni junak bio on,
snažan i odrastao.
Iznenada, jedne večeri,
učinilo mu se da je njegov
odraz u ogledalu drugačiji.
Dopao mu se taj mladić
koji ga je veselo gledao.
Bio je srećan.
Počela je brada da mu raste,
i on je stao da je češka, smešeći se.
Nekako je brzo rasla...
Sada je imao dvadesetak godina,
odlučne crte novog lica,
snažno telo, mišićavo i trenirano.
Osećaj je bio predivan.
Zadovoljno se nasmešio,
ali odraz u ogledalu,
koji mu se nasmešio zauzvrat,
nije imao dvadesetak godina.
Bio je to čovek u tridesetim,
još pomalo mladalački razdragan,
u svečanom odelu, bez kravate.
Bio mu je čudan i poprilično dalek.
Nije želeo dalje da raste, da stari,
ali nove bore su se stvarale
brže nego što je uspeo da trepne.
Već je imao četrdeset.
Preplašeno je zurio u nervoznog stranca,
osobu u tesnom odelu, napetog lica,
koji se ubrzano približavao pedesetoj.
I već je stigla pedeseta.
Razmenjivali su izgubljene poglede.
Kosa je sve više sedela,
crte lica su se opustile,
a zubi su proređivali.
To lice ga je tužno gledalo.
Probudio se, okupan u ledenom znoju.
Ustade iz kreveta, posrćući ka kupatilu.
Pokreti su mu bili nesigurni,
a pogled zamagljen suzama.
Drhtavom rukom pustio je vodu.
Hladnoća ga je povratila.
Pogledao je u ogledalo.
U njegovom odrazu video je lice
koje je sa njim plakalo.
Bilo je to lice onog starca iz sna.
Borivoj Vujić
Коментари
Постави коментар